Od wielu lat jestem zakochana w naturalnych metodach leczenia oraz osiągnięcia dobrostanu ciała, umysłu i duszy. Jedną z moich ulubionych metod, która działa na nas holistycznie, jest refleksologia. Pisałam o mniej na tym blogu już kilka razy. Artykuł pt. „Refleksologia – ucisk, który leczy” można przeczytać TUTAJ.

Teraz ponownie zaprosiłam moja ukochaną ekspertkę refleksologii Patrycję Kubeczka, aby podzieliła się skutecznymi metodami na stres, niepokój oraz wzmocnienie odporności. Czy można to zrobić samemu, w swoim domu? Tak!
Serdecznie zapraszam do lektury wspaniałego, obszernego i bardzo potrzebnego tekstu, który napisała dla nas Patrycja wspólnie z Anią Obracaj: ❤️

 

Obecna sytuacja wzbudza w nas wszystkich wiele różnych emocji, powoduje natłok myśli, które dalej rozbudzają wyobraźnię, czasami wprowadzają w poczucie niemocy i bezradności.  Wszystkie nasze negatywne myśli, emocje objawiają się w naszym ciele prędzej czy później pod postacią mniejszych lub większych dolegliwości (pozytywne myśli i emocje powodują zdrowienie i podnoszenie odporności :). W pierwszej kolejności najczęściej pojawiają się one pod postacią różnych napięć w ciele. Wysoka samoświadomość pomaga być obserwatorem i umiejętnie radzić sobie w takich stresujących sytuacjach, jednak póki nie jesteśmy mistrzami ZEN, na ratunek może nam przyjść refleksologia. Stopy, jako miniaturka, jak i zwierciadło naszego organizmu, umożliwiają rozpracowanie zgromadzonych w nim napięć, “ściągnięcie” bólu z ciała do stopy, a co za tym idzie, mamy możliwość zniwelowania tego dyskomfortu dłońmi.

STRES

Czynnikiem wyzwalającym nasze myśli i emocje jest szeroko rozumiany STRES. To właśnie jemu chciałybyśmy przyjrzeć się dokładniej. Ponieważ nawet bez pandemii każdy z nas może stwierdzić, że stres jest w naszym życiu coraz powszechniejszy.

Każdy z nas określi stres w inny sposób, charakterystyczny dla siebie i własnych doświadczeń. W terminologii medycznej stres jest zaburzeniem homeostazy spowodowanym czynnikiem fizycznym lub psychologicznym. Wyzwalaczami stresu mogą być czynniki umysłowe, fizjologiczne, anatomiczne lub fizyczne. Można się też spotkać z podziałem źródeł stresu na wewnętrzne lub zewnętrzne. Najogólniej i najprościej stres jednak to po prostu brak zgody i akceptacji danej sytuacji.

Istnieje stres psychiczny, ale jest też stres narządów i komórek. Zjadając nieodpowiednie posiłki, pijąc kawę, alkohol, paląc papierosy, jedząc słodycze, możesz powodować stres jelit, nerek, żołądka czy wątroby. Zanieczyszczenia w naszym organizmie np. pasożyty, powodują zachwianie równowagi biologicznej i tym samym stres jest silniejszy w Twoich emocjach. Dzieje się tak  dzięki licznym powiązaniom  pomiędzy narządami, a emocjami i inteligencją naszego ciała.

W czasie zaburzeń emocjonalnych i psychologicznych dochodzi do zakwaszenia organizmu spowodowanego nadmierną produkcją kwasu mlekowego. Zakwaszenie organizmu będzie miało szczególnie odbicie w osłabieniu funkcji odpornościowych.

Przewlekły stres natomiast  jest bezpośrednią przyczyną powstawania stanów zapalnych w naszym organizmie, co prowadzi do kolejnych dolegliwości, przewlekłych chorób, w tym chorób serca, autoimmunologicznych, nowotworów. Szkody, jakie wprowadza stres w naszym organizmie, możemy zauważyć na trzech poziomach  (za Deepak Chopra ze świetnej książki “Uzdrów sam siebie”, przypis na końcu tekstu)  :

  • psychicznym – obniżony nastrój, napięcia, depresja, uzależnienia,
  • behawioralnym – nasze relacje z bliskimi, w pracy,
  • fizycznym – w uproszczeniu poprzez wyrzuty hormonów powstają toksyczne substancje, spada odporność, a co za tym idzie pojawiają się różne dolegliwości i choroby.[1]

Stres związany jest z licznymi dolegliwościami, między innymi takimi jak:

  • osłabienie odporności organizmu, częste infekcje bakteryjne, wirusowe- w obecnej sytuacji bardzo ważny czynnik;
  • napięcie mięśniowe, bóle pleców, karku, ramion;
  • osłabiona codzienna regeneracja na skutek utraty energii;
  • choroby układu krążenia;
  • brak równowagi hormonalnej – kłopoty z tarczycą, napięcia hormonalne u kobiet;
  • uzależnienia od papierosów, alkoholu, słodyczy- w celu „rozładowania” stresu;
  • depresja i nerwice;

A co na to wszystko refleksologia i jak nam może pomóc?

Długotrwałe napięcia ciała powodują na ogół zwiększoną wrażliwość w stopach. Pierwsze zabiegi wykonujemy delikatnie, stosując często techniki relaksacyjne i rozluźniające stopy. Przy kolejnych zabiegach ból staje się coraz mniejszy. Ale najważniejsze, co możemy zrobić, to sami zadbać o siebie, czyli samemu masować sobie i bliskim odpowiednie punkty na stopach, dłoniach, twarzy i głowie.

W artykule tym w kilku punktach przedstawimy, jak sami w domu możemy sobie pomóc w walce ze stresem, zredukować napięcia i podnieść odporność. Z naszego doświadczenia wynika, że najważniejsza jest praca na paluchu, tam znajdziemy refleksy mózgu i przysadki mózgowej. Przysadka mózgowa ma za zadanie regulować pracę gruczołów wydzielania wewnętrznego, które wpływają na pracę serca, oddychanie i ciśnienie krwi. Po dobrze przepracowanym paluchu i reszcie palców już można odczuć ulgę.

Uciskaj i masuj opuszkiem kciuka w górę, idąc w kierunku czubka palucha i w dół w kierunku podstawy opuszki palucha. Pracuj też na boki, w prawą i lewą stronę. Masując przemieszczaj się z jednej strony na drugą. Rób tak ok. 1 min z przodu i z tyłu palca, następnie przejdź na kolejne palce (w podobny sposób możesz pracować na kciukach i palcach w obu rękach, tam też znajdują się wskazane refleksy, rysunki z zaznaczonymi obszarami do pracy znajdują się na końcu tekstu).

Kolejnym ważnym punktem jest refleks tarczycy. Dzięki rozpracowaniu tego punktu można m.in. wyregulować temperaturę ciała, wyciszyć organizm, gruczoł ten zwany jest też trzecim jajnikiem, ponieważ ma wpływ na pracę tych gruczołów u kobiet  (często przy długotrwałym stresie cykle są rozregulowane, a nawet zanikają!).

Gruczoł tarczycy znajduje się u nasady dużego palca. Kciukiem wykonujemy kilka kolejnych przejść w poprzek podstawy palca. Wykonujemy kilka przejść w jednym kierunku, a następnie zmieniamy dłonie i pracujemy w kierunku przeciwnym. Pracujemy w tym rejonie ok. 30 sek. Przy okazji tarczycy warto też pomasować sobie okolice tzw. “halluksów” na stopie, tam zlokalizowane są też refleksy pomocnicze tarczycy i przytarczyczek.

Następnie przechodzimy do trzustki, to właśnie ona reguluje gospodarkę cukrową w organizmie, produkując insulinę. Uwalnia krew od nadmiaru cukru, który nie może być wchłonięty przez komórki. Cukier zostaje przekształcony w energię i czujemy się lepiej. Refleks trzustki znajduje się na obu stopach, ale w większości na stopie lewej. Do pracy w tym miejscu używamy kciuka. Pracujemy wielokrotnie na prawej stopie, używając prawego kciuka od lewej do prawej strony. Powtarzamy tę samą czynność na lewej stopie. Pracujemy w tym rejonie  ok. 30 sek.

Bardzo ważnym rejonem są nadnercza, produkujące m.in. adrenalinę i kortyzol. Hormony walki i ucieczki. Refleks nadnerczy znajduje się nad rejonem nerek. To często jest bardzo tkliwe miejsce, należy pracować w nim bardzo delikatnie. Do pracy tutaj używamy kciuka. Pracujemy wielokrotnie na prawej stopie, używając prawego kciuka od lewej do prawej strony. Powtarzamy tę samą czynność na lewej stopie. Pracujemy w tym rejonie kilka sekund.

Stres mocno związany jest z oddychaniem. Często czujemy kłucie, ucisk w klatce, przyspieszony oddech lub płytki oddech. W naszej pracy skupiamy się na tych refleksach i potem stosujemy technikę głębokiego oddychania. Również sami możesz spróbować. Pracę rozpocznij na spodzie stopy. Tutaj najlepiej pracuje się kciukiem i ważne, żeby całą część „zakolorować”. Pracuj w górę i na boki. Na refleks możesz poświęcić ok. 2 min na każdą stronę. Warto też ugniatać ten sam obszar, ale na wierzchu stopy.

Splot słoneczny to gęsta sieć przewodząca sygnały pomiędzy mózgiem i licznymi organami. Nerwy promieniują ze splotu słonecznego między innymi do żołądka, śledziony i trzustki.  Ten punkt uciskaj małymi, kolistymi ruchami. Stosuj technikę „promienistą” i pracuj we wszystkie strony. Pracuj ok. 15 sek. na każdej stopie. Możesz rozszerzyć obszar masowania o przeponę, mięsień, który wszyscy często mamy bardzo napięty.

Im więcej stresu, tym szybsze bicie serca. Układ krążenia nie jest określony jednoznacznym punktem na stopach – obejmuje cały ich obszar. Starannie wykonany zabieg poprawia cyrkulację krwi.

Stres powoduje też różne inne somatyzacje w ciele, dlatego warto na przykład pomasować sobie refleks wątroby i woreczka żółciowego.  To  tu kumulujemy emocje złości i gniewu. Refleksy nerek i pęcherza są z kolei odpowiedzialne za emocje lęku, zaś refleksy tarczycy i gardła to wszystko, czego nie mamy odwagi lub nie możemy powiedzieć…

Na koniec  warto delikatnie rozmasować z czułością całe stopy  🙂

ZAPARCIA

Chciałybyśmy też pokazać Wam bardzo skuteczny sposób na radzenie sobie z zaparciami, które w obecnej sytuacji dotykają niejedną i niejednego z Nas… Każdy jest  w stanie pomóc sobie lub bliskim, pracując na swoich dłoniach. Dłonie są w tym wypadku “wygodniejsze” i łatwiej dostępne, możemy pracować na nich w każdej prawie chwili  🙂

Przyczyny przewlekłych zaparć są nieraz bardzo złożone, od niepicia wystarczającej ilości wody, braku odpowiedniego odżywiania do kwestii związanych z “naszym terytorium” i wszystkim tym, co znajduje się w naszych głowach, ale przede wszystkim podłożem ich powstania jest właśnie STRES.  Większość z Was pewnie słyszała już o bardzo silnym powiązaniu, jakim jest oś mózg-jelita oraz znaczeniu nerwu błędnego.

W “normalnych” warunkach kilka systematycznych pełnych zabiegów refleksologii jest w stanie doprowadzić rozregulowany organizm do homeostazy, przy okazji regulując wypróżnienia ( we współpracy z Pacjentem, który ze swojej strony też dokona pewnych zmian w żywieniu, stylu życia, przypatrzy się pewnym sytuacjom, zachowaniom).

W domowych warunkach jesteśmy w stanie sami pomóc, doraźnie pracując na refleksach jelita grubego, które znajdują się na tzw. “pięcie lewej dłoni”. Po paru minutach pracy można się spodziewać pozytywnych efektów 🙂 Wystarczy pracować kciukiem prawej dłoni na tzw. pięcie lewej dłoni. Rozgniatamy “grudki”, zapadnięcia, masujemy, przechodzimy we wszystkich kierunkach, w tę i z powrotem, ok 2-3 minut, czasami można nawet kilka razy dziennie. Ugniatamy, chodzimy kciukiem, dokładnie rozpracowując wskazany obszar, a także krótko odpowiadający obszar na drugiej dłoni, czyli prawej, kiedy pracujemy lewą ręką 🙂

Poniżej przedstawiamy jeszcze parę przydatnych informacji, które mogą być pomocne w zapobieganiu zaparciom:

  • Odpowiednie nawodnienie, najlepiej ciepłą wodą wypijaną obowiązkowo w ilości dwóch szklanek zaraz po przebudzeniu;
  • Spożywanie suszonych śliwek bądź moreli namoczonych na noc w wodzie (rano wypijamy wodę i zjadamy smaczne owoce);
  • Dodawanie otrębów do posiłków, wraz ze zwiększeniem ilości wody wypijanej w ciągu dnia;
  • Spożywanie jabłek;
  • Spożywanie buraczków;
  • Spożywanie dojrzałych bananów;
  • Nie łączenie owoców z innymi produktami i spożywanie ich między posiłkami, wtedy wszystko jest lepiej trawione;
  • Picie “glutka” z siemienia lnianego, na czczo bądź na wieczór;
  • Wykonywanie masażu brzucha w obu kierunkach, wieczorem i rano;
  • Dbanie o regularne, odpowiednio dla każdego zbilansowane, bogatobłonnikowe posiłki, które jemy w spokoju, wtedy, gdy odczuwamy faktyczny głód; Dbanie o to, aby się nie przejadać; (Czas spędzony w domu może być dobrą okazją na lepsze wsłuchanie się w siebie, samoobserwację, co skutkować może świadomym karmieniem i uzdrawianiem siebie).

ODPORNOŚĆ

Co jeszcze możemy zrobić na stopach swoich lub bliskich nam osób w tym wyjątkowym  czasie? Warto na pewno pracować na  refleksach odpowiedzialnych za naszą odporność, aby ją wzmocnić i zaradzić ewentualnym infekcjom.

Na początek trochę teorii o odporności. Układ limfatyczny to sieć naczyń krwionośnych i węzłów chłonnych, które przenoszą płyny z tkanek do krwi i odwrotnie. Odgrywa główną rolę w ochronie organizmu przed zagrożeniami zewnętrznymi, np.: infekcjami, bakteriami czy komórkami nowotworowymi, pomagając w utrzymaniu równowagi płynów.

Poza naczyniami limfatycznymi i węzłami w skład układu limfatycznego wchodzą również:

  • migdałki – gruczoły umiejscowione z tyłu gardła, filtrują bakterie zanim rozpocznie się trawienie,
  • śledziona i grasica – organy filtrujące, które przeglądają zawartość krwi i produkują białe krwinki.

Jak już wcześniej pisałyśmy, na stopach znajdują się różne punkty, które odpowiadają określonym organom.  Dla nas,  refleksologów, ważnym punktem układu limfatycznego są okolice klatki piersiowej, płuc i piersi. To właśnie w piersiach i pod pachami znajduje się dużo naczyń limfatycznych. Praca nad tymi   obszarami odbywa się we wgłębieniach pomiędzy palcami, możemy zacząć od dużego palca i skończyć na małym.  Ważna jest praca na całej szerokości. Pracujemy na obu stopach na zmianę.

Następnym ważnym rejonem jest refleks migdałków. Punkt ten zlokalizowany jest w dużym palcu stopy, jest to również rejon odpowiadający szyi i głowie. Migdałki znajdują się w górnej części szyi, co też uda nam się znaleźć na stopach, na dużym palcu na wysokości 1/3 od podstawy palca. Pracujemy wokół dużego palca. Refleks ten znajdziemy na obu stopach.

Następnym punktem układu limfatycznego jest grasica. Refleksy grasicy są umiejscowione na wewnętrznych krawędziach podeszw stóp, w połowie szerokości ich kłębów. Warto tutaj także opracować cały obszar tzw. halluksów – dokładnie nie wiemy, gdzie u kogo znajduje się ten refleks, dlatego warto rozszerzyć obszar ugniatania.

Bardzo ważnym punktem jest refleks śledziony, który leży w górnej, zewnętrznej ćwiartce podbicia lewej stopy czy dłoni. Tutaj jest ważne to, że znajduje się tylko po lewej stronie.
Jak wiemy, wirus COVID-19 atakuje głównie płuca. Chciałybyśmy pokazać zatem, jak jeszcze w naturalny sposób możemy wspomóc odporność naszych płuc. Pracę rozpoczynamy na spodzie stopy. Tutaj najlepiej pracuje się kciukiem i ważne, żeby całą część „zakolorować”.

W  ten prosty sposób, w domowym zaciszu, możemy pomóc sami sobie bądź swoim bliskim. Cały zabieg wykonany w gabinecie  powoduje wzrost energii, doprowadzając do równowagi biologicznej. Każdy zabieg usprawnia układ limfatyczny czy działanie układu oddechowego. Niemal wszyscy klienci czują, że po całym zabiegu mają więcej przestrzeni w klatce piersiowej i lepiej im się oddycha. W trakcie zabiegu zwracamy też uwagę na oddech klienta i tutaj również zachęcamy, żeby zatrzymać się na chwilę i wziąć kilka głębokich, spokojnych oddechów.  Prawidłowy oddech to spokój ducha  🙂

DZIECI

W obecnej sytuacji nie zapominajmy też o najmłodszych, o dzieciach. Masujmy im stópki, w formie zabawy, skupmy się na paluszkach, karku – to boki dużych paluchów,  splocie słonecznym, przeponie. Dzieci również mają dużo swoich napięć, stresów związanych z nową sytuacją, brakiem dyscypliny szkolnej i przyjaciół. To my bądźmy dla nich wsparciem . Dzieci szybciej adaptują się do zmian, tak samo ich stópki bardzo szybko reagują na nasz dotyk. Bardzo też lubią masowanie pleców  czy “ czochranie” we włosach, “ugniatanie” uszek. Niech nasz dotyk będzie pełen szczerej miłości.

Dbajmy o siebie też dla nich, niech widzą uśmiechniętych, ale i też autentycznych rodziców, nie bądźmy dla nich dodatkowych źródłem stresu. Oprócz zabiegów refleksologii często proponujemy też Naszym Pacjentom inne metod dbania o siebie:

  • Zwolnienie tempa życia, wprowadzanie się jak najczęściej w stan relaksacji, aby złagodzić ten stan napięcia poprzez np. medytację, ćwiczenia oddechowe;
  • Częste kierowanie uwagi do siebie w procesie samoobserwacji, szanowanie swoich potrzeb emocjonalnych, troskę o siebie,   pytanie siebie w ciągu dnia, jak się czuję, czego teraz potrzebuję,  wzmacnianie poczucia bycia kochanym i wspieranym  przez innych lub samego siebie  – To my bądźmy swoimi najlepszymi lekarzami !
  • Zachęcamy do zwiększenia swojej aktywności fizycznej poprzez ćwiczenia, spacery, jogę;
  • Przebywanie w bliskości natury;
  • Słuchanie muzyki, taniec,
  • Malowanie,
  • Rysowanie;
  • Śpiewanie;
  • Przytulanie się;
  • Zdystansowanie się od czynników, które wywoływały stres, np. uzależnianie się od nastrojów innych ludzi, jak i niedopuszczanie do powstawania nowych źródeł stresu;

Każdy z nas ma swoje metody na odstresowanie, ważne, żeby te wyzwalacze odnaleźć. Jak najczęściej róbmy to, co sprawia nam po prostu RADOŚĆ.  A także korzystajmy z tych prostych metod, jak refleksologia, żeby cieszyć się spokojem,  opanowaniem i zdrowiem.

Po więcej informacji odnośnie refleksologii i wsparcia naturalnego naszego zdrowia zapraszamy na naszą stronę na Facebooku “Od stóp do zdrowia” oraz na zabiegi do gabinetu w Cieszynie. Łączymy refleksologię z aromaterapią, często używamy olejku lawendowego czy z kadzidłowca, sięgamy po nastrojową muzykę, zapalone świece, co tworzy idealną atmosferę dla relaksu.

Nasz gabinet jest już czynny, przestrzegamy wszelkich środków ostrożności. W obecnej sytuacji oferujemy też konsultacje online.

W razie jakichkolwiek informacji prosimy kontaktować się przez fb oraz email: odstopdozdrowia@gmail.com

Zapraszamy serdecznie i życzymy owocnej pracy na stopach, dużo uśmiechu i zdrowia!

[1] Deepak Chopra M.D. , Tanzi Rudolph E. , Uzdrów sam siebie. Rewelacyjna i rewolucyjna ścieżka wzmacniania odporności, Editio, 2019 r.

W przypadku pytań pozostaję chętnie do Waszej dyspozycji. Proszę o kontakt mailowy: RefleksologCieszyn@gmail.com

bądź na Facebook

Beata Patrycja KubeczkaDyplomowany Refleksolog Polskiego Instytutu Refleksologii (refleksologia stóp, dłoni i rąk oraz twarzy i głowy), uczestniczka licznych warsztatów i wykładów z zakresu refleksologii, w tym szkoleń u Hanny Marquett. Szczęśliwa Mama dwóch cudownych Córeczek. Żona wspierającego Męża. Zafascynowana refleksologią oraz szeroko pojętym zdrowiem w ujęciu holistycznym. Praktykuje w gabinetach w Cieszynie oraz okolicach (Ustroń, Bielsko-Biała).

Anna ObracajDyplomowana Refleksolog Polskiego Instytutu Refleksologii w zakresie refleksologii stóp, dłoni i rąk oraz twarzy i głowy.
Uczestniczy w licznych warsztatach i kursach podnoszących kwalifikacje oraz poszerzających zakres wiedzy o ludzkim ciele i jego zdolności do samoleczenia. Stale doskonali swoje umiejętności ,aby wykonywane zabiegi przynosiły jak najlepsze rezultaty. Szkoli się u specjalistów z zagranicy min pod nadzorem  Hanne Marquardt, Mauricio Kruchik czy Barbary Scott.
Pracuje z Patrycją Kubeczka w gabinecie Od stóp do zdrowia, pomimo kilkuletniego doświadczenia, nadal każdego dnia jest zaskoczona pozytywnym wpływem refleksologii na ludzki organizm. Także pacjenci korzystający z usług  przecierają oczy ze zdumienia, jak wiele potrafi dla nich zdziałać refleksologia. Twierdzi, że refleksologia dociera nie tylko do ciała klienta, lecz także do serca i umysłu. Ukończyła również kurs Japoński Masaż Twarzy w Akademii Spa.
Z Patrycją niemal codziennie wymienia się swoimi uwagami odnośnie holistycznego podejścia do życia.

Życzymy Wam dużo zdrowia, w zgodzie z naturą !!! 🙂