Tahini to popularna już na całym świecie pasta zrobiona z mielonych nasion sezamu. Obowiązkowo dodaje się ją do hummusu. Ale nie tylko. Można z niej zrobić świetny sos  lub zrobić taki fantastyczny, oryginalny w smaku pyszny i zdrowy dressing Tahini.

Dlaczego warto jeść sezam? Ponieważ jego nasiona, obok siemienia lnianego, pestek słonecznika i dyni stanowią bardzo istotny składnik zdrowej, dobrze zbilansowanej diety. Jednak tylko nasiona sezamu zawierają unikalne substancje nazwane sezaminą oraz sezamoliną. Są to silne przeciwutleniacze, które zapobiegają uszkodzeniom najważniejszych organów i są bezenne w profilaktyce raka. Przedłużają też młodość organizmu. Sezam zawiera też ogromną ilość wapnia, dlatego polecany jest zwłaszcza osobom, które unikają krowiego mleka. Bogaty jest również w magnez, żelazo, fosfor, cynk, mangan i selen oraz witaminy: A, E, B1, B2 i PP. Ziarna najlepiej spożywać w postaci oleju sezamowego lub właśnie pasty Tahini, ponieważ całe ziarna nie są tak łatwo przyswajalne przez organizm.

 

Jakie jeszcze profity przynosi regularne spożywanie sezamu?

Ulga od migreny – składniki zawarte w sezamie pomagają zapobiegać skurczom naczyń krwionośnych oraz eliminują inne powiązane symptomy, takie jak bóle i zawroty głowy.

Zdrowe serce – sezamina i sezamolina pomagają obniżyć ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Ziarna są również bogate w jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które zapobiegają zatykaniu się tętnic.

Bystry umysł – sezam zawiera znaczne ilości witaminy E, która działając antyoksydacyjnie na komórki mózgowe, zapobiega chorobom układu nerwowego i wzmacnia go. Ponadto sprzyja utrzymaniu wyższego poziomu alfa-tokoferolu we krwi. Taki wyrównany poziom witaminy E jest korzystniejszy dla mózgu niż przyjmowanie jej wysokich dawek.

Ulga przy klimakterium – regularne spożywanie czarnych ziaren sezamu jest korzystne podczas okresu menopauzy, ponieważ pomaga zredukować napady gorąca, nerwowość, bezsenność i bóle pleców.

Profilaktyka raka – ziarna sezamu zawierające sezaminę oraz sezamolinę, zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworu oraz wykazują korzystny wpływ na organizm podczas leczenia raka.

Zdrowa skóra – olej sezamowy zapobiega chorobom skóry i utrzymuje ją piękną i zdrową. Sezamol chroni skórę przed UV i zapobiega uszkodzeniom naskórka.

Mocne kości – wapń i magnez zawarte w ziarnach zwiększają gęstość kości i obniżają ryzyko osteoporozy u starszych osób. Miedź pomaga obniżyć ból i puchnięcie w przypadku artretyzmu. Wspaniała dawka wapnia dla małych dzieci! A magnez dla zestresowanych i przemęczonych rodziców.. 🙂

Czyste drogi oddechowe – sezam jest bogaty w magnez, który zmniejsza ryzyko występowania astmy i innych chorób układu oddechowego, zapobiegając zapaleniom i zwężaniu się dróg oddechowych.

(napisane na podstawie informacji znalezionych na stronie www.vimed.pl)

 

Dressing Tahini
Do tej sałatki możesz używać wszelkich sałat i warzyw. Ja tym razem zrobiłam moją sałatkę z sałaty masłowej, rukoli, dojrzałego awokado i chrupiących rzodkiewek. Dodałam świeże zioła – bazylię i lubczyk. Całość posypałam dodatkowo prażonymi nasionami sezamu oraz pestkami słonecznika. Możesz dodać jeszcze prażone pestki dyni. Puść wodze fantazji 🙂

Składniki:

1 łyżka pasty Tahini
2 łyżki oliwy z oliwek, oleju sezamowego lub lnianego
sok wyciśnięty z ½ cytryny
1 ząbek czosnku obrany i wyciśnięty przez praskę
5 łyżek wody źródlanej
1 łyżka sosu sojowego
ewentualnie sól morska lub himalajska do smaku  

Wykonanie: wszystkie składniki zmiksuj w blenderze na gładki sos. Dodaj do sałaty i wymieszaj

Smacznego! 🙂