Te powidła z rabarbaru ze skórką pomarańczy, imbirem i cynamonem wymyśliłam jako genialny (i bardzo łatwy w wykonaniu!) sezonowy dodatek na przykład do naturalnego jogurtu, owsianki lub kaszy jaglanej. To mój  pomysł na śniadanie lub oryginalny, naturalny i zdrowy deser. Oczywiście takie powidła świetnie nadają się również jako dodatek do pieczywa lub ciast (np. do ciasta drożdżowego).

Jeśli jesteś na diecie, to do ich posłodzenia możesz użyć na przykład ksylitolu lub stewii i jadać je w towarzystwie naturalnego jogurtu (zdrowy deser bez wyrzutów sumienia :).

Jako dodatek do śniadaniowych potraw smakują rewelacyjnie i bardzo oryginalnie z dodatkiem odrobiny jasnego miodu, dodatkowej szczypty cynamonu i świeżych owoców: truskawek, borówek lub pomarańczy.

O zdrowotnych właściwościach rabarbaru pisałam już wcześniej. Przypomnę tylko, że ta niepozorna roślina zawiera uniklną rapontygeninę, która w naszych organizmach ma zdolność do zmniejszania tempa podziału komórek nowotworowych, a więc powstrzymuje rozwój raka!

Ma też właściwości antyoksydacyjne, co oznacza, że usuwa wolne rodniki, które odpowiedzialne są za procesy starzenia i powstawanie wszelkich chorób. Rabarbar ma również właściwości przeciwzapalne i wspomagające układ krążenia (wzmacnia serce!).

Zawiera również potas, magnez, sód, żelazo, fosfor, witaminy z grupy B, witaminę C i karoten. Niestety, mam jedną łyżkę „dziegciu” –  rabarbar  zawiera kwas szczawiowy, którego nie należy nadużywać (uwaga na nerki!). Dobra wiadomość jest jednak taka, że najwięcej szkodliwych substancji znajduje się w liściach, a nie w łodydze, którą przecież zjadamy. Jeszcze lepsza wiadomość jest taka, że istnieje naturalna i prosta metoda, aby zneutralizować negatywne działanie szczawianów – należy spożywać je w towarzystwie białka/wapnia, to znaczy właśnie np. z jogurtem.Gdy pieczemy ciasto z rabarbarem, naszym sprzymierzeńcem jest dodatek na przykład jajek oraz masła 🙂

W takiej kombinacji (dodatek białka/ wapnia) rabarbar jest już wyłącznie zdrowy. Warto sięgać po niego jak najczęściej, zwłaszcza o tej porze roku, gdy jest tak cenny i pyszny.

Składniki:

0,5-1kg rabarbaru obranego i pokrojonego na kawałki
½ – 1 łyżka skórki otartej z dobrze wyszorowanej i sparzonej pomarańczy i trochę soku
2 cm obranego i startego korzenia imbiru (nie koniecznie)
2-3 goździki
szczypta cynamonu
do posłodzenia cukier trzcinowy lub inny słodzik (ksylitol, stewia lub ewentualnie miód, ale to dopiero gdy powidła przestygną)

Wykonanie:

Rabarbar wrzuć do garnka i dodaj na dno trochę soku z pomarańczy. Tylko tyle, by rabarbar się  nie przypalił w pierwszych chwilach podgrzewania. Bardzo szybko puści swój własny sok.

Dodaj skórkę pomarańczy, imbir, cynamon i goździki. Podgrzewaj na wolnym ogniu od czasu do czasu mieszając tak długo, aż powidła staną się gęste. Rabarbar jest bardzo soczysty, a naszym celem nie jest uzyskanie bardzo gęstych powideł, ale lekkiej konsystencji, która będzie świetnym dodatkiem do potraw. Jak widzisz na zdjęciu moje są na tyle gęste, że stoi w nich łyżka, ale obiecuję Ci, że w rzeczywistości są aksamitne i lekkie.

Pod koniec gotowania dodaj cukier lub swój ulubiony słodzik. Jego ilość zależy od Twoich preferencji i od intensywności samego rabarbaru (zależnie od odmiany i wieku bywa bardziej lub mniej kwaśny). Gdy powidła przestygną przełóż je do słoika i przechowuj w lodówce.

Smacznego! 🙂