Ponieważ wiele czytelniczek zadaje mi pytania dotyczące tak powszechnej ostatnio choroby Hashimoto, postanowiłam zaprosić na łamy mojego bloga eksperta w tym temacie. Beata Abramczyk jest osobą, która poradziła sobie z Hashimoto w swoim życiu, a teraz pomaga innym kobietom. Napisała fantastyczną książkę, która stała się bestsellerem. Pisałam o niej tutaj.

Beatka jest obecnie dietetykiem i prowadzi warsztaty, które cieszą się dużą popularnością. Oddaję teraz głos Beacie.

„Agnieszko, dziękuję nie tylko za  możliwość dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z Twoimi czytelniczkami, ale również za otwarcie przede mną swojego serca i drzwi do innej rzeczywistości. Podarowanie mi wspaniałych narzędzi, dzięki którym krok po kroku zmieniałam i zmieniam, to co było starą mną. Pomału nieśpiesznie, konsekwentnie podążam za głosem swego serca i podszeptami intuicji, obserwując jak wielkie zmiany zachodzą we mnie i wokół mnie. Dziękuję, za zaproszenie mnie na wspólną ścieżkę życia. 🙂

Kochane same wiecie, że życie to wiele scenariuszy. Niestety w niektórych z nich pojawia się choroba.

Dlaczego ludzie chorują? To pytanie spędza sen z powiek niejednego człowieka.

Jeżeli jest to choroba, którą można szybko zdiagnozować i wprowadzić ukierunkowane leczenie to każdy z nas jest spokojniejszy i czuje się bezpieczniej. Natomiast jeżeli dowiadujemy się, że nasz organizm choruje i jest to choroba przewlekła, i nikt nie może określić przyczyny tego stanu, wpadamy często w panikę, bądź spychamy taką informację do swojej podświadomości, jakby jej nie było. Lęk przed nieznanym blokuje nasze odczuwanie i racjonalne podejście do zaistniałej sytuacji. Powinniśmy jednak zatrzymać się i za wszelką cenę szukać tych punktów w naszym ciele, które źle funkcjonują, bo tylko znając przyczynę, można znaleźć rozwiązanie.

Haschimoto,  bo o nim chcę tutaj napisać, to jedna z tych chorób, których przyczyn szukać można jak przysłowiowej ,,igły w stogu siana.’’ Nie oznacza to absolutnie, że mamy się poddawać i tego nie robić. Bo gdyby tak było, to nigdy nie dowiemy się, w jaką piękną i nieprzewidywalną podróż meżemy się udać. Podróż w trakcie której  poznając swój organizm niwelujemy  krok za krokiem przyczyny, które mogły doprowadzić do tej choroby.

Sama taką drogą podążam już wiele lat i jestem szczęśliwa z powodu tej decyzji.

Czym jest choroba Hashimoto? Jakie są objawy Hashimoto? Jak zdiagnozować tę chorobę? Jaka dietę, suplementy stosować na co dzień? O tym wszystkim pisałam w swojej książce ,,Hashimoto. Droga do uzdrowienia siebie.”

Jednym z najciekawszych odkryć na mojej drodze rozwoju było to, że Hashimoto to nie choroba tarczycy, gdyż limfocytarne jej zapalenie jest skutkiem, a nie przyczyną naszego stanu. Przyczyna leży w układzie immunologicznym, który mylnie odczytuje zagrożenia, które dotykają nasz organizm w wyniku czego atakuje on zdrową tkankę np.: tarczycy. Tak właśnie działają choroby autoimmunologiczne.

Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego nasz układ immunologiczny się myli? Głowią się nad tym naukowcy na świecie i coraz częściej w swoich badaniach zwracają uwagę, że jedną z głównych przyczyn chorób autoimmunologicznych są przewlekłe stany zapalne organizmu.

Setki badań oceniają,  że 7 na 10 najgroźniejszych chorób, które nas dotyka, bierze się z obecności w organizmie właśnie przewlekłego stanu zapalnego. Ten „cichy zabójca”, bardzo niebezpieczny i podstępny, narusza pracę wszystkich narządów i układów w organizmie.

Jak to się dzieję, że doprowadzamy nasze organizmy do takich stanów?

To nie dzieje się z dnia na dzień. To długotrwały proces, który w nas zachodzi generowany naszym stylem życia, które wpływa bezpośrednio na nasze ciało, umysł i duszę.

To jak żyjemy czyli : nasza dieta, częstotliwość ruchu, dbanie o odpowiednią ilość snu i odpoczynku, umiejętność radzenia sobie ze stresem, zatrzymywanie się, gdy dopadnie nas infekcja i wyleczeniem jej do końca, profilaktyczne badania. To wszystko ma wielki wpływ na to, jaki będzie komfort naszego życia.

W Hashimoto nasz organizm niestety jest w tym niechcianym procesie przewlekłego stanu zapalnego.

Jest jednak wspaniała wiadomość!!!!!!!

My sami możemy wpłynąć na ,,wyciszenie’ tego stanu, jednocześnie zapobiegając rozwojowi choroby, i co bardzo ważne niwelując jej skutki.

Jak to zrobić?

Ja staram się przekazywać wszystkim kobietom, które przyjeżdżają do mnie na warsztaty, czy wykłady, że ,,Życie to najcenniejszy nasz skarb ‘’i każda z nas powinna uczyć się, jak  może uleczać swój organizm SAMA przez odpowiedni styl życia.

Staram się uświadamiać jak odpowiednie odżywianie wpływa na całość naszego organizmu i jakie może zdziałać cuda. Pokazuję jakie powinny być długotrwałe i zdrowe nawyki żywieniowe i całościowy styl życia, które przynoszą długoterminowe efekty w postaci poczucia zdrowia i szczęścia.

Równoważnymi  punktami, o które należy zadbać  w naszej codzienności, powinny być :

  • ·        Dieta
  • ·        Ruch
  • ·        Sen
  • ·        Radzenie sobie ze stresem
  • ·        Rozwój osobisty

Aby zahamować proces postępu choroby Hashimoto i zniwelować jej skutki, te wszystkie elementy muszą zadziałać wspólnie.

Jeżeli na jakimś polu z tych wymienionych punktów nie ma równowagi to nasz organizm będzie narażony na stany zapalne, które generowane są i złą dietą, brakiem bądź niewłaściwym natężeniem  ruchu,  brakiem snu w odpowiednich godzinach, i stresem, który wdziera się w nasze życie 24 godziny na dobę i w końcu brakiem czasu na rozwój osobisty, który pozostaje tak często  tylko w naszych marzeniach.

Od czego zacząć, aby się nie pogubić?

DIETA

Po pierwsze zanim wystartujesz z dietą, odpowiedz sobie na pytania:

1. Dlaczego chcesz ją zmienić?

2. Jakich efektów oczekujesz?

3. Jak długo ma trwać?

4. Czym jest dla ciebie dieta?

Zmieniając dietę zazwyczaj, to nie poprawa odżywiania determinuje nas do rozpoczęcia zmian, a chęć utraty kilogramów. To duży błąd, bo nasze myślenie skupia się na tym, ile dzisiaj schudłyśmy, a nie na tym, co powinnyśmy dostarczyć organizmowi, by funkcjonował prawidłowo.

W chorobie Hashimoto wprowadzamy dietę przede wszystkim po to, by zminimalizować stany zapalne organizmu.

Jakich efektów oczekujemy?

Dla nas najważniejsze efekty to odbudowa flory bakteryjnej, uszczelnienie jelit,  co umożliwi dobre wchłanianie wszystkich substancji potrzebnych organizmowi i jednocześnie wyciszenie układu immunologicznego, który nie będzie musiał cały czas walczyć z nowymi zagrożeniami. Pochodną, oczywiście, będzie utrata wagi i zniwelowanie stanów zapalnych.

Jaka długo ma trwać dieta? Czym jest dla nas dieta?

Chorzy na Hashimoto zmieniają dietę na całe swoje przyszłe życie. To nie chwilowa moda, ani nie kolejna dieta cud na odchudzanie. To świadomy wybór i zrozumienie, że ciało jest naszym domem, o który musimy dbać stale, a nie z doskoku, aby był piękny i zadbany.

Pamiętajmy również,  że dobra dieta to TWOJA INDYWIDUALNA DIETA USZYTA NA MIARĘ Twoich  wyników badań, dolegliwości, braków w organizmie, zapotrzebowań, nietolerancji i alergii pokarmowych, stanie Twoich jelit, wątroby.

Kiedy sprecyzujesz swój cel i swoją motywację do podjęcia zmian, zapisz to na kartce i przywieś w miejscu, w którym będziesz codziennie mogła przypominać sobie, jak ważne podjęłaś kroki do uzdrowienia siebie.( Może być to np.: lodówka)

Porozmawiaj z rodziną i przyjaciółmi o Twojej decyzji zmiany diety  i poproś o ich wsparcie i zrozumienie. Tym, którzy będą sabotować Twoje starania, namawiać do rezygnacji bądź odstępstw wyznacz mocne granice.

Zanim zaczniesz jakiekolwiek zmiany w swojej diecie, zacznij od porządków w  swojej kuchni.

Wyrzuć wszystkie produkty pro zapalne dla naszego organizmu:

produkty przetworzone, fastfoody, pokarmy w których zawarte są barwniki, polepszacze, konserwanty, przeciwutleniacze, wzmacniacze smaku typu: glutaminian sodu, Maggi, Vegeta, przyprawy Fix, gotowe sosy, zupki, produkty zawierające cukier glukozowo-fruktozowy, cukier biały, słodycze, margaryny, oleje roślinne ratyfikowane (sojowy, rzepakowy, słonecznikowy…) Produkty w których w składzie odszukasz utwardzony bądź częściowo utwardzony tłuszcz roślinny( tłuszcz trans) np.; kostki rosołowe.

Produkty zawierające nabiał, gluten ogranicz w swojej spiżarni, lodówce dla domowników, którzy mogą z nich korzystać.

Dla nas produkty takie jak:  gluten, nabiał, soja, żywność przetworzoną i pakowaną, używki: alkohol, papierosy, kawę, herbatę, cukier przetworzony, napoje gazowane, produkty powodujące nietolerancje/alergie powinny być wykluczone z diety  na zawsze bądź odpowiednio na jakiś czas.

I jeszcze jedna moja zasada, produkty które maja większą listę składników niż 5,  ja odkładam na półkę sklepową.

Zrobiłaś swoje porządki i nagle może półki w twoich szafkach są puste.

Zastanawiasz się co będziesz jadła.

Teraz czas na zapełnienie Twojej spiżarni, lodówki produktami, które są dla nas zdrowe i nas leczą. Produkty te możemy podzielić na trzy grupy. Są to te, które dostarczą nam Białka, Tłuszczy i Węglowodanów.

Białka,  te znajdziemy w  chudym mięsie, rybach, owocach morza,  jajkach (przy braku nietolerancji), oraz roślinach strączkowych.  Kontrowersyjne są mleko i jego przetwory mocno przetworzone (wiązane z chorobami cywilizacyjnymi)

Jeżeli nie mamy nietolerancji na nabiał możemy sięgać po fermentowane naturalne produkty mleczne, sery długo dojrzewające typu parmezan.

Tłuszcze wielonienasycone te zdrowe:

–  pochodzenia roślinnego: olej z czarnuszki, oliwa z oliwek, olej lniany, orzechy, awokado,   nasiona

– ryby, owoce morza(duża zawartość nienasyconych kwasów  omega-3, witamin    antyoksydacyjnych A, E

Tłuszcze nasycone do smażenia w wysokiej temperaturze dymienia : Masło Ghee , olej kokosowy

Węglowodany:

– produkty zbożowe bezglutenowe kasze, płatki, mąki : gryczane, ryżowe, jaglane, amarantus, tapioka, mąka migdałowa, kokosowa, kasztanowa

-warzywa, owoce, jaja, sfermentowane produkty (kiszonki)

Ważne dla nas,  by węglowodany były o niskim IG, ponieważ często towarzyszy nam insulinooporność.

Półki się zapełniły i dobrze bo widzisz sama jak dużo produktów mamy zdrowych i jak nasza dieta może być urozmaicona.

Pamiętajmy :

Najważniejszą rzeczą w leczeniu Hashimoto jest wyeliminowanie z diety wszystkich produktów, które nas nadczulają, uczulają, powodując stany zapalne w organizmie.

Dlatego jest też ważne jak przygotowujemy nasze produkty. Powinniśmy pamiętać, aby wszystkie kasze, ziarna, nasiona płukać, czy namaczać. Warzywa kapustne zawierające goitrogeny, które mogą ograniczać wchłanianie jodu,  gotować odkryte. A, aby zmniejszyć toksyczne działanie alkaloidów zawartych w warzywach psiankowatych, należy wybierać tylko  te dojrzałe okazy i poddawać obróbce termicznej. Nasza codzienna  dieta powinna być urozmaicona i rotacyjna.

Dieta to kluczowy punkt naszej drogi do uzdrowienia siebie ale nie jedyny.

RUCH

Wysiłek fizyczny przy chorobie Hashimoto jest wręcz konieczny.

Jedynie na co musimy zwrócić uwagę to to, aby nie był intensywny. Z jednej strony nasz metabolizm jest spowolniony i przyda mu się zastrzyk energii z drugiej strony zbyt intensywny wysiłek może powodować wzmożenie stanów zapalnych w organizmie, rozszczelnienie jelit i duży wyrzut kortyzolu, co przy problemach z nadnerczami nie jest wskazane.

Jaki  wysiłek fizyczny jest dla nas polecany?

Codzienny, regularny, nieintensywny, który dostarczy nam mnóstwo energii, budującej nasze zdrowie.

Nasza aktywność fizyczna jest bardzo ważna. Odgoni nasze zmęczenie i ospałość.

Dotleni i oczyści nasze płuca, przez co nasz mózg będzie lepiej pracował i cały nasz organizm, a hormon szczęścia serotonina wprawi nas w radosny nastrój.

Każdy ruch jest dobry i w parku i na siłowni czy na sali z jogą. Wzmacnia nasz organizm, pobudza krążenie i poprawia humorJ

Pamiętaj ruch ma być przyjemnością, a nie wyzwaniem. Ja codziennie ćwiczę jogę, która daje mi  komfort wchodzenia w nowy dzień z pełną energią i uśmiechem. Ale może być to spacer z psem, jazda na rowerze, taniec, Nordic walking. Co do  treningów na siłowni tak, ale specjalnie przygotowane dla nas, delikatnie oddziałowujące na nasze mięsnie. Treningi  siłowe crossfit czy intensywne bieganie odpadają. Nie rekomenduję również pływania w basenie z chlorowaną wodą. Chlor podobnie jak fluor, rtęć, ołów to tzw, antagoniści jodu, który jest nam niezbędny do działania całego organizmu. Nie musimy wszyscy rzucać się do jakiś wielkich treningów, możemy  zacząć stopniowo tak, jak tam komu w duszy gra.

SEN

Sen wpływa na nasze samopoczucie, zdrowie i ogólnie pojęte  dobre funkcjonowanie naszego organizmu. W trakcie snu następuje szereg procesów, w których bierze udział m.in. mózg, oraz odbywa się naturalne usuwanie z ciała wszelkich toksyn.

Brak odpowiedniej ilości snu często generuje w naszym organizmie różne zaburzenia, których konsekwencję są jednoznaczne.

W przebiegu wielu chorób przewlekłych a taką chorobą jest Hashimoto  zwiększa się aktywność czynników prozapalnych, które naturalnie występują w naszym organizmie. Są one również  odpowiedzialne za występowanie bezsenności.

Bezsenność zwiększa zachorowalność na cukrzycę, nadciśnienie, choroby serca. Jest ona również przyczyną złej koncentracji, pamięci a nawet depresji.

Naukowcy z Uniwersytetu Uppsala w Szwecji odkryli, że zbyt mała ilość snu na dobę może prowadzić do obniżenia różnorodności gatunków pożytecznych bakterii w jelitach co wpływa na zaburzenie flory jelitowej.

Zatem terapia polegająca na poprawie jakość snu jest bardzo ważna. Często u podstaw bezsenności leżą nasze nawyki. Jeśli leżąc w łóżku, oglądamy telewizję, słuchamy głośno muzyki lub też objadamy się, o relaksującym śnie można zapomnieć. Nie mogąc zasnąć, zaczynamy się denerwować, w myślach przywoływać różne nieprzepracowane sytuacje, niezałatwione sprawy co tylko pogarsza  sytuację. Podstawą dobrego snu jest bowiem wyciszenie, uspokojenie mózgu.

Cudownym narzędziem w takich sytuacjach są spokojne oddechy i  medytacja. Zaciskanie oczu i liczenie baranów wprowadza nas tylko w stan lęku i frustracji.

Postaraj się kłaść i wstawać o tej samej porze, starając się  przespać około 6 godzin. Wprowadź ostatni posiłek 3 godziny przed snem. Nie planuj treningów późno wieczorem.

Dobrymi nawykami przed snem są: wywietrzenie sypialni, wystrzeganie się emocjonalnych rozmów, usuń z sypialni telewizor, wszystkie elektroniczne przedmioty, zasłoń okna, nie rozpamiętuj niezałatwionych i trudnych spraw przebytego dnia.

Zrelaksuj się dobrą książką, muzyką relaksacyjną, medytacją.

 

STRES

Stan stresu może być tylko czasami dla człowieka sprzymierzeńcem, częściej jest wrogiem. Reakcje, jakie zachodzą w organizmie pod wpływem stresu, są automatyczne i niezależne od nas. Nazywamy je:  „ucieczka lub atak”.

Fizjologia organizmu mobilizuje nasze ciało i umysł do odpowiedniej reakcji, w momencie gdy organizm wyczuwa zagrożenie. Wtedy działają na nas siły pobudzające i jednocześnie spowalniające. I jeżeli są to zagrożenia tu i teraz, stres może ratować życie, ale jeżeli stan stresu przedłuża się, zwiększa się prawdopodobieństwo zachorowania.

W dzisiejszych czasach pracujemy często na najwyższych obrotach. Stres dopada nas przez całą dobę. I jeżeli nie umiemy go odreagowywać, to przechodzi w stres chroniczny.

I co wtedy się dzieje?

Narażony na chroniczny stres organizm pracuje na najwyższych obrotach, pozostaje cały czas w gotowości, produkując hormon stresu – kortyzol. Kiedy jest on już na wysokim poziomie, może doprowadzić do tzw. zmęczenia nadnerczy. A to z kolei może spowodować poirytowanie, rozdrażnienie, stany zapalne i chroniczne stany zapalne, podniesioną wrażliwość na węglowodany, niskie ciśnienie, osłabienie, niepokój i depresyjność, brak koncentracji, zaburzenie pamięci.

Musimy pamiętać, że stres to nie tylko zewnętrzne sytuacje, które nas dotykają. Stres jest również generowany w nas samych przez różnego rodzaju dolegliwości, choroby lub chociażby dietę, zatrucie toksynami, metalami ciężkimi….

Jak możemy wpłynąć na ograniczenie stresu a tym samym na ograniczenie wzbudzania stanów zapalnych w organizmie?

Najważniejszymi elementami są:

Dieta, ruch: joga, rower, spacery…,medytacja, rozwój duchowy, grupa wsparcia, sen, bliskość natury

ROZWÓJ OSOBISTY 

To bardzo ważny element Twojego życia. Życie każdego człowieka płynie według scenariusza. Tylko Ty sama możesz odpowiedzieć sobie na pytanie ,, kto ten scenariusz pisze Ty, czy inni  ludzie piszą go za Ciebie” To Twoje życie i byłoby miło, na końcu drogi podpisać się nie tylko jako Ta, która sama napisała scenariusz,  ale i Ta, która była reżyserem swojego Życia. Rozwijając się w swoich pasjach, realizując swoje marzenia, budujemy siebie i piękniejszy świat wokół nas. Musimy tylko dać sobie przyzwolenie na to, żeby spojrzeć na swoje życie z równą miłością, opiekuńczością, oddaniem, tak jak to robimy w stosunku do innych.

Odwaga, aby wyjść ze swojej pozornej strefy komfortu, zawalczyć o siebie i zacząć się rozwijać – bynajmniej nie jest łatwa. Ale w naszej podróży życia dajemy sobie przecież wspaniale radę z zadaniami specjalnymi. Kobieca siła i moc dla wielu  jest nieodgadniona.

Jeżeli kieruje się ona miłością płynącą prosto z serca może przenosić góry.

Moja podróż stawia przede mną ciągłe wyzwania i niewiadome. Czasami mało wygodne.

Ale je podejmuję. Dzięki nim skończyłam dietetykę, dietoterapię i wiele kursów mogących mi zrozumieć tę chorobę i dających mi wiedzę, aby pomagać kobietą, które są w miejscu swojego życia takim jakim ja kiedyś byłam. Napisałam książkę ,,Hashimoto. Droga do uzdrowienia siebie”, która stała się bestselerem, piszę bloga, i prowadzę stronę na FB ,, Życie z Hashimoto’’. Organizuję warsztaty terapeutyczne dla kobiet chorych na Hashimoto. Stworzyłam ,,Aap naya” , w której komponuję pełne zdrowia herbatki ziołowe, aby móc jeszcze bardziej Wam pomóc. Dalej się kształcę, rozwijam i działam, jednocześnie będąc mamą i żoną.

Hashimoto. Stało się drogą do uzdrowienia mojej osoby. Każdy z wymienionych punktów staram się zmieniać w swoim życiu , aby zniwelować wszystkie  stany zapalne, na które mam wpływ.

Co stanie się, gdy TY postarasz się zwalczyć swoje przewlekłe stany zapalne?

Patrząc na moją drogę mogę z całą pewnościom napisać, że odmienisz swoje zdrowie i życie! 🙂

Doświadczysz poprawy pracy układu trawiennego, odchudzanie stanie się dużo prostsze,  ciało nie będą nękać bóle stawów, zaczniesz doświadczać lepszego, regenerującego snu. Twoja energia życiowa się zwiększy, a układ nerwowy wyciszy. Zmieniając siebie będziesz zmieniać swoje otoczenie i coraz bardziej odczuwać pełną harmonię ciała, umysłu i duszy. Tego Ci życzę z całego serca.

Beata Abramczyk

Zapraszam do kontaktu z Beatką na jej blog klikając tutaj.  Uwaga! Właśnie ruszyły zapisy na warsztaty z Beatką, które odbędą się już w październiku. Serdecznie zapraszam – wszystkie informacje dostępne są TUTAJ.