Jeśli zadajesz sobie pytanie „dlaczego pomimo diety tyję” zastanów się dlaczego tak jest. Stosując drastyczną dietę jako doraźną kuracje, która ma na celu szybką utratę kilogramów, z całą pewnością skazana jesteś na porażkę. Gdy zaczynasz drastycznie pozbawiać swój organizm pożywienia, otrzymuje on wiadomość, że należy się zmobilizować i zabezpieczyć. U wielu osób występuje wówczas efekt „zatrzymania” i mimo tego, że jedzą mniej, nie są w stanie schudnąć.

Każdą, nawet najbardziej cudowną dietę trzeba kiedyś zakończyć. Nie możesz przeżyć całego życia na nieustannym liczeniu kalorii lub jedzeniu „z kartki”! W związku z tym, po zakończeniu kuracji i powrocie do sposobu odżywiania do jakiego jesteś przyzwyczajony, następuje efekt jo-jo. Polega on na tym, że organizm, który otrzymywał drastycznie mniejsze porcje energii czuje się zagrożony i zaczyna domagać się większych dawek pożywienia. Następnie występuje efekt kumulacji, który ma na celu zabezpieczenie na okres kolejnego niedoboru. Z tego punktu widzenia bardzo nieskuteczne, a nawet szkodliwe są więc diety, które polegają na ograniczeniach, ponieważ zaburzają naturalny metabolizm organizmu i prowadzą do tycia.

Jako gatunek ludzki, na przestrzeni tysiącleci miewaliśmy okresy dobrobytu, jak również niedostatku żywności. Ewolucja wyposażyła nas w możliwość kumulowania energii zawartej w żywności na czas głodu.

A „PŻ”? Co oznacza ten skrót? Wiele osób doskonale wie – „Przestań Żreć” :).
Okazuje się jednak, że odmawianie sobie jedzenia jest złym pomysłem. Potwierdziły to badania psychologów z Uniwersytetu w Hertfordshire. Uczeni losowo wytypowali grupę pań, której zabroniono myśleć o czekoladzie. Druga grupa została jedynie poproszona o wyrażenie swoje opinii na temat słodyczy. Następnie podano obu grupom czekoladę. Okazało się, że kobiety, które odmawiały sobie myślenia o czekoladzie zjadły jej o 50 proc. więcej, niż kobiety, które wyraziły jedynie swoje zdanie na temat słodyczy. Pokazuje to, że strategia unikania, odmawiania i wypierania przynosi rezultat odwrotny do zamierzonego.

Specjaliści do spraw żywienia coraz częściej przekonują, że w kontroli wagi znacznie bardziej pomaga jedzenie w sposób rozsądny, niż wprowadzanie ostrych zakazów. Odpowiednie nastawienie psychiczne ma podstawowe znaczenie, nawet w przypadku diety. Gdy chcemy schudnąć, na pewno ważne jest ograniczenie porcji posiłków, ale jeszcze ważniejsza jest zmiana nastawienia, polegająca nie na zakazach, ale ZAMIANIE. 

Zamieniaj!

Zamiast słodyczy – owoce, zamiast tuczących potraw – warzywa, zamiast niezdrowego pożywienia – zdrowe produkty, które najlepiej nam służą. Zakazany owoc zwykle smakuje najlepiej, dlatego nie zabraniaj sobie niezdrowych produktów, ale ZAMIENIAJ.