Być może jesteś jedną z tych osób, które dbając o linię traktują tłuszcze znajdujące się w pożywieniu jako śmiertelnego wroga numer jeden. Czy słusznie?

Z moich obserwacji wynika, że stosowanie drakońskich diet ubogich w tłuszcze przyśpiesza procesy starzenia. Wiele razy widziałam bardzo szczupłe modelki i aktorki, których skóra wiotczała i była pełna zmarszczek nawet przed ukończeniem 25-go roku życia. Mimo tego, że nałogowo piły wodę. Nie wspomnę już o stanie ich włosów i paznokci.

To nieprawda, że wszystkie tłuszcze są szkodliwe dla zdrowia. Wręcz przeciwnie – te dobre (NNKT) są dla nas konieczne i niezbędne.

Proszę, zapamiętaj że…

…dobre tłuszcze pełnią bardzo istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka. Są niezbędne dla utrzymania dobrego stanu nerwów, serca, mózgu i niemal wszystkich funkcji organizmu. Mają podstawowe znaczenie w budowaniu błon komórkowych. Usprawniają myślenie i wzmacniają odporność. Umożliwiają transport witaminy A, D, E i K. Są niezbędne do produkcji enzymów i hormonów, a także wielu przemian metabolicznych.

Pamiętaj też, że w nadmiarze wszystkie tłuszcze szkodzą. Nawet te dobre, najlepsze i najzdrowsze mają dużą wartość kaloryczną. Ale jeśli spożywa się je w niewielkich ilościach, nawet ułatwiają odchudzanie. Dla optymalnego zdrowia wystarczy, że będziesz jeść 2 łyżki stołowe wszystkich tłuszczów dziennie.

Dobre tłuszcze, czyli tłuszcze nienasycone, np. oliwa z oliwek i oleje roślinne.
Są dobrym źródłem witaminy E ( zwanej witaminą młodości), zaliczane są do antyoksydantów, pomagają w usunięciu z organizmu wolnych rodników odpowiadających za procesy starzenia. Nadają skórze młody wygląd. NNKT znajdują się również w tłustych rybach morskich (halibut, łosoś, śledź, dorsz, makrela, sardynki i owoce morza), orzechach, migdałach, awokado, ziarnach zbóż czy siemieniu lnianym[/accordion]

Złe tłuszcze, czyli tłuszcze nasycone odpowiadające za rozwój chorób układu krążenia.
Znajdują się w produktach pochodzenia zwierzęcego. Masło, tłuste mięso i nabiał, zawierają głównie tłuszcze nasycone, które maja zły wpływ na organizm. Są tłuszcze, które widzimy gołym okiem (np. masło), ale pamiętajmy, że w naszym pożywieniu znajdują się również tłuszcze „ukryte” w wędlinach, nabiale i prawie wszystkich daniach gotowych do spożycia. Jest ich mnóstwo w ciastach, ciastkach, paluszkach, batonikach, chipsach, bułeczkach, pączkach itd. Pamiętajmy też, że podczas smażenia lub duszenia z patelni przechodzi do produktu ok. 70 proc. tłuszczu.[/accordion]

Który tłuszcz jest najzdrowszy?

Ciekłe oliwy i oleje roślinne to najzdrowsza grupa tłuszczy. Ja uwielbiam oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia (nie należy na niej smażyć). Bardzo często używam też oleju rzepakowego, który nadaje się do smażenia, duszenia, pieczenia i gotowania. Spośród wszystkich olejów zawiera on najwięcej kwasów omega 3, które pełnią ważne funkcje prozdrowotne, m.in. chronią serce przed zawałem i odpowiadają za prawidłową pracę mózgu.
Sporą ilość omega-3 zawiera również olej lniany. Szybko się utlenia, dlatego przechowuj go krótko, koniecznie w butelce z ciemnego szkła, w lodówce. Wysoka temperatura niszczy jego cenne właściwości, więc należy spożywać go tylko na zimno.